Jak (ne) funguje Bolt Driver

Společnost Bolt, původně známá jako Taxify, vstoupila na český trh v roce 2018 s vizí revoluce v taxislužbách. Nabízela nízké ceny a lákala řidiče na možnost flexibilního výdělku. Avšak realita pro mnohé řidiče byla značně odlišná od slibů.

Počáteční nadšení a tvrdá realita

Zpočátku společnost Taxify lákala řidiče na snadnou registraci a možnost výdělku. Podmínky zahrnovaly živnostenské oprávnění, řidičský průkaz, vlastní automobil a průkaz řidiče taxislužby. Nízké ceny jízd a slevové akce přilákaly velké množství zákazníků, což vedlo k vysoké poptávce.

Nicméně, řidiči brzy narazili na problémy. Čelili agresivitě ze strany tradičních taxikářů a pokutám od policie za provozování taxislužby bez taxametru a řádného označení vozidla. Společnost Taxify se zpočátku bránila tvrzením, že neprovozuje taxislužbu, ale pouze zprostředkovává sdílenou jízdu. Nicméně, tlak ze strany taxikářů a policie vedl k dočasnému stažení aplikace z většiny měst kromě Prahy.

Nová legislativa a návrat Boltu

Nová legislativa, která zrušila povinnost zkoušek z místopisu a umožnila provozování taxislužby bez taxametru na základě smluvní přepravy, otevřela cestu pro návrat společnosti, nyní pod názvem Bolt.

Skutečné náklady a povinnosti řidičů

Mnoho řidičů si neuvědomuje skutečné náklady a povinnosti spojené s provozováním taxislužby prostřednictvím Boltu. Mezi ně patří:

 * Koncesovaná živnost

 * Řidičský průkaz a případně zaměstnanec s řidičským průkazem

 * Registrace vozidla jako taxislužby

 * Pravidelné zdravotní prohlídky a technické kontroly vozidla

 * Registrace k DPH nebo jako identifikovaná osoba

 * Vysoké provize pro Bolt (až 25 %) a DPH z provize

Tyto náklady výrazně snižují reálný výdělek řidičů. K tomu je potřeba připočíst náklady na palivo, údržbu vozidla, pojištění a další provozní náklady.

Nespravedlivý systém hodnocení a sankcí

Aplikace Bolt má systém hodnocení a sankcí, který je často nespravedlivý vůči řidičům. Řidiči mohou být potrestáni za zrušení jízdy ze strany zákazníka, zpoždění způsobené dopravními komplikacemi nebo technickými problémy s aplikací.

Systém hodnocení také umožňuje zákazníkům neoprávněně snižovat hodnocení řidičů, což může vést k omezení přístupu k objednávkám nebo dokonce k zablokování účtu.

Závěr: Partnerství nebo vykořisťování?

Bolt se prezentuje jako partner řidičů, ale jeho chování často připomíná spíše zaměstnavatele, který se stará především o své zisky. Vysoké provize, nespravedlivý systém hodnocení a sankcí a nedostatečná podpora řidičů vedou k tomu, že mnozí řidiči se ocitají v začarovaném kruhu nízkých výdělků a vysokých nákladů.

Je otázkou, zda se jedná o skutečné partnerství, nebo o formu obcházení zákonů a vykořisťování řidičů. Zisky společnosti Bolt jsou značné, zatímco řidiči často pracují dlouhé hodiny za minimální mzdu.

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.

Povinná pole

Nevyplňujte toto pole: