S aplikaci Bolt Driver jsem prvně setkal již v roce 2018, tenkrát ještě pod jménem Taxify, když prostřednictvím sociálních sítí hledali řidiče.
Podmínkou byla registrace v jejich aplikaci, živnosť, řidičský průkaz, osobní vůz a průkaz řidiče taxislužby zvaný “žlutá karta”.
Pro mnohé se to jevilo jako dobrá nabídka. O službu byl velký zájem, a není se čemu divit, vždy běžné jízdné bylo již od 70 Kč a když se vyskytla i nějaká akční sleva, mohl se cestující svěží třeba za 35 Kč nebo dokonce zadarmo. U běžné taxislužby byla cena mnohonásobně vyšší. Řidiči ze své tržby odváděli provizi pro Taxify ve výši 15%, a slevové akce dotoval Taxify ze svého.
Brzy však k řidičům přišlo nepříjemné vystřízlivění: jednak ve formě agrese od taxikářů, kterým se nová konkurence nelíbila, a taky od policistů, neboť provozovat taxislužbu bez taxametru, řádného označení vozu taxislužby zkoušek z místopisu, bylo v rozporu s tehdejšími zákony.
Ti řídiči Taxify (Bolt) kterým nezničili vůz taxikáři, ale dostali pokutu od policie třeba 7000 Kč, vlastně měli štěstí, neboť někteří dostávali pokutu třeba i 200 000 Kč, a vůz jim policie rovnou zabavila jako zálohu na pokuty.
Do té doby Taxify svoji činnost obhajovali tím, že se nejedná o taxislužby, ale pouze o sdílenou jízdu, nebo tím, že nepotřebují taxametr, neboť délku jízdy aplikace změří Digi GPS a cenu vypočítá automaticky, a zkoušky z místopisu nejsou potřeba, protože řidiči používají navigaci.
No lobby taxikářů a policejní razie s nastrčenými cestujícími vedli k tomu, a Taxify odpojila svoji aplikaci ve všech městech kromě Prahy, a začala pracovat lobby nadnárodních společností jako je Uber, která překonala lobby místních taxislužieb a došlo ke schválení novely zákona, která zrušila povinnost mít osvědčení ze zkoušky z místopisu, a již umožňovala provozování taxislužby bez taxametru, kdy taxametr nahrazuje písemná smlouva mezi cestujícím a dopravcem (kterou je možné uzavřít i elektronický, přes mobilní aplikací), ve které bude uvedení počátek a cíl cesty, a hlavně předem dohodnutá cena. Proto tato forma taxislužby dostala název “smluvní přeprava”.
To dalo Taxify impuls k opětovnému rozšiřování své služby do měst mimo Prahy, avšak již pod novým názvem Bolt.
Do značné míry převládá u veřejnosti mylná domněnka, že k tomu, aby mohl řidič provozovat taxislužbu a prijímat objednávky přes aplikaci Bolt, stačí řidičský průkaz, auto a v telefonu nainstalovaná aplikace.
Řidiči (dopravci) mají zákonnou povinnost mít
- koncesovanou živnost (1000 Kč)
-vozidlo registrované jako vozidlo taxislužby. (500 Kč). Registrace je vyznačena v malém i velkém technickém průkazu, což značně snižuje hodnotu vozu, avšak v prípade, že vozidlo není registrováno, hrozí pokuta až do výše půl milionu, a smluvní pokuta od Bolt. Vozidlo dostane žlutou kulatou nálepku na čelní sklo. SPZ všech registrovaných vozu taxislužby jsou zveřejněné na webových stránkách ministerstva dopravy.
- řidiči ve věku do 50 let, by měli mít potvrzení o absolvování zdravotní prohlídky jednou za dva roky, starší řidiči jednou za rok (800 Kč)
- vůz musí mít každoročně STK a emise, a to i v případě, že se jedná o nový vůz. (2500 Kč)
- dopravce musí byť registrovaný jako plátce DPH, takže z tržby odvádí státu 21%. V případě, že dopravce nemá roční obrat vyšší než 2 mil. Nemá povinnost registrovat se jako plátce DPH kvůli obratu, avšak protože Bolt je Estónska společnost, platí zde jiná pravidla, dopravce, který není plátcem DPH z důvodu obratu, musí být registrovat jako “identifikována osoba”, takže v rámci ČR vystupuje jako neplátce DPH, ale v rámci zahraničí vystupuje jako plátce DPH, a protože je Bolt zahraniční společnost, dopravce platí Boltu provizi, musí ještě zaplatit státu DPH 21% podle výši provize kterou Boltu zaplatil.
- Bolt si účtuje poplatek - provizi až 25% , takže v praxi to znamená, že když dopravce ziska měsíční tržbu třeba 50.000 Kč (běžná je od 50 do 100000 podle města a doby), zaplatí Boltu provizi 12.500 Kč. Dále zaplatí 2625 Kč DPH. Z měsíční tržby 50000 Kč tak fakticky zbyde pouhých 34850 Kč, ze kterých musí zaplatit auto a palivo. V rámci zákona se mluví o amortizaci a palivu kterého výše odpisů je stanovena i vyhláškou. Dá se počítat s částkou asi 7,30 Kč/km. Cena jízdy vychází asi 30 Kč/km, ale může být i poloviční, kvůli chybám aplikace při plánování trasy, podle ktere výpočtava jízdné. Někdy musí řidič zvolit i objížďkou trasu, ale v tom případě se dopravci snižuje výdělek o navýšené vydaje, a i když byla skutečná trasa mnohem delší, než trasa naplánovaná aplikaci, cena zůstává stejná. V případě měsíční tržby 50.000 Kč, se dá předpokládat, že vozidlo najelo v rámci jízd s cestujícími přibližně 1667 km. To je však jen nájezd v rámci jízdy s cestujícím. Je však nezbytné počítat i s cestou k místu vyzvednutí cestujícího, a prípadne i návratu. Dochází i k situacím, kdy cestující nepřijde, nenastoupí, objednávku predčasne zruší, nebo uteče bez placení. Je proto nutné počítat spíše s minimálně dva až tři násobkem nájezdu, tedy minimálně 3333 km. V tom případě jsou náklady na amortizaci a palivo minimálne 24333 Kč. Jeli měsíční tržba 50000 Kč a odečte se poplatek pro Bolt až 12500 Kč, DPH 2625 Kč, a náklady na vůz 24333 Kč. Zbývá pouhých 10542 Kč z čehož musí dopravce zaplatit další výdaje, jako je sociální a zdravotní pojištění, náklady na telefon a internet, bez kterého Bolt nefunguje, nezbyde ani na zaplacení účetní, natož to aby se dalo mluvit o čistém zisku. Z toho lze vyvodit, že při používání Řidičské aplikace Bolt, je vysoce nákladné.
Hodně lidí, které nabídka Bolt jezdit jako řidič s jejich aplikaci oslovila si to bohužel neuvědomuje, a ignorují amortizaci vozu, někteří dokonce neplatí DPH. Jejich myšlení je krátkozraké. Říkají si, že když odečtou palivo, zůstane jim 20000 Kč měsíčně. Snaží se proto jezdit ještě více, a kilometry ubíhají, a až když přijdou náročnější opravy jako výměna rozvodů, spojky, filtru pevných částic a další… uvědomí si, že vydělávají málo. Někteří skončí, ní někteří se snaží ještě víc, jezdí 12 hodin denně včetně víkendů, a dostávají se do začarovaného kruhu, neboť více ježdění a více kilometrů znamená rychlejší opotřebení vozu a větší výdaje.
Jediný kdo skutečně vydělává je Bolt a státní kasa.
Ježdění s aplikaci Bolt není ani žádnou jistotou zaměstnání. Množství objednávek není nekonečné. Je pravdou, že příjem objednávek může řidič kdykoliv zapnou a kdykoliv vypnout, ale to, že má řidič zapnutý příjem objednávek, neznamená, že bude objednávky dostávat. Někdy je objednávek relativně dost, ale většinou se na objednávky čeká. Jsou období, a někdy trvají i měsíce (například leden, únor), kdy je objednávek kriticky málo, a ten kdo nemá jiný příjem nebo úspory, nemusí mít ani na úhradu nezbytných výdajů.
Dalším rizikem je divně nespravedlivé nastavení aplikace, která má možnost “trestat” řidiče. Samozřejmě, každý system, musí mít pravidla, a za porušení pravidel je správné viníka postihnout, avšak Bolt trestá řidiče i za to, co řidič nemůže ovlivnit, a často jsou to chyby samotné aplikace víc než řidiče. Uvedu pár příkladů:
Cestující je oprávnený objednávku zrušit, když se vůz s řidičem nepohybuje směrem k místu vyzvednutí dostatečně rychle. Aplikace totiž již při objednávání informuje cestujícího o čase příjezdu vozu. Aplikace však čas pouze odhaduje, a většinou nemá důvěryhodné informace o aktuálním provozu, nebo objížďkách.
Pokud se řidič zdrží na křižovatce, kde musí několikrát počkat na zelenou, a netrpělivý cestující jízdu zruší, řidič je potrestání snížením “skóre řidiče”.
Byli i situace, kdy aplikace Bolt neměla informace o uzavírkách a objížďkách, nabízela cestujícím nereálné časy příjezdu, a když cestující viděl ve své aplikaci, že se vůz nepohybuje směrem k němu, ale míří někam jinam (na nezbytnou objížďku), cestujici jízdu zrušil, a řidič, i když dělal vše nejlepe jak mohl, byl postižen snížením skóre řidiče, omezením přísunu objednávek, případně zablokovaním aplikace, a to i přesto, že se z vlastní iniciativy snažil prostřednictvím “podpory Bolt” informovat o uzavírkách a kreslil a posílal i mapy, s nákresy. K ničemu to nebylo.
Podobné postihy jsou i za nepřijetí objednávky v čase, kdy má řidič zapnutý příjem objednávek. Aplikace někdy “pozlobí” nebo dojde k výpadku internetového připojení, ale potrestán je řidič.
Další věcí je hodnocení, které si navzájem dávají řidič a cestující. Když udělá průser cestující, a je nahlášen řidičem, cestujícího se to téměř nijak nedotkne. V nejhorším si ho vyzvedne jiný řidič. I v případě, má cestující průserů tolik, že mu nakonec aplikaci zablokují, udělá si novou registraci a veselé objednává dal a dal komplikuje práci řidičů. Když však nahlásí cestující řidiče, a tomu zablokují aplikaci, už si ani neškrtne, neboť jeho registrace je vázána s jeho pečlivou identifikaci, zatím co cestující, si při nejhorším jen vymění SIM kartu v mobilu.
Byl i případ, kdy cestující přiznali “nás kámoš taký jezdí s Boltem, a řekl nám, že máme jemu dávať dobré hodnocení, a všem ostatním vždy špatné.
Další případ “milého a upřímného cestujícího”. Řidič měl úplně nový vůz, který spadá do kategorie komfort, ale protože objednávek komfort je málo, přijímal i standardní objednávky. Cestující kterého vezl, řidiče pochvaloval, jak má pěkné nové auto, a že by chtěl taky takové… hned poté co vystoupil, dal řidiči špatné hodnocení s odůvodněním “špatná kvalita vozu”. Šokovaný řidič kontaktoval podporu Boltu, která pouze odpověděla tradiční hláškou “je nám lito”. Se špatným hodnocením samozřejmě neudělali vůbec nic.
Bolt nazývá řidiče, kteří přijímají objednávky přes aplikaci Bolt, “partneřtí řidiči”, no jeho chování k řidičům připomíná spíše zaměstnavatele, který je ke svým zaměstnancům velmi bezohledný a pri náznaku nespokojenosti svým zaměstnancům pohrdavě sdělí “jestli se ti tady nelíbí, můžeš jít, na tvoje místo čeká deset cizinců”.
Benefity které Bolt řidičům nabízí ve firmě slev na některých čerpacích stanici, můžete získat i bez Boltu, pouhou registrací, podobně tak i služby dalších smluvních partnerů Boltu. Telefonní paušály jsou o něco levnější, avšak osekané o jiné výhody.
Závěr:
Bolt je dobrá myšlenka, s největší pravděpodobností okopírovaná od společnosti Uber. Domnívám se, že bohužel, se nejedná o partnerství mezi řidiči a zprostředkovatelem cestujících, ale o jistou formu obcházení zákonů, které má za účel zaměstnávat řidiče bez povinnosti zajistit jim alespoň minimální hodinovou mzdu, a které má za účel dostat řidiče do začarovaného kruhu, kdy sedí v nonstop ve svém (nebo zapůjčeném) voze pouze s šesti hodinovou pauzou po deseti, nebo dvanácti hodinách nebo i více. To je pravděpodobně příčinou toho, že když si objednáte vůz přes aplikaci Bolt, zpravidla ho řídí cizinec ze tzv. třetí země, bez znalosti českého jazyka, a někdy i bez znalosti dopravních předpisů.
Čistý príjem řidičů využívajících aplikaci Bolt se podle mého odhadu přibližně rovná čistému zisku Boltu, ktery díky tomu řidiči získal, rozdíl je však v tom, že zatím co řidič musí strávit ve voze stovky hodin, Boltu pouze běží server s aplikaci, která takto vydělává na velkém množství řidičů, a zisky odvádí pryč z České republiky.
Gemini verze:
Jak (ne)funguje Bolt Driver: Kritický pohled na platformu
Společnost Bolt, původně známá jako Taxify, vstoupila na český trh v roce 2018 s vizí revoluce v taxislužbách. Nabízela nízké ceny a lákala řidiče na možnost flexibilního výdělku. Avšak realita pro mnohé řidiče byla značně odlišná od slibů.
Počáteční nadšení a tvrdá realita
Zpočátku společnost Taxify lákala řidiče na snadnou registraci a možnost výdělku. Podmínky zahrnovaly živnostenské oprávnění, řidičský průkaz, vlastní automobil a průkaz řidiče taxislužby. Nízké ceny jízd a slevové akce přilákaly velké množství zákazníků, což vedlo k vysoké poptávce.
Nicméně, řidiči brzy narazili na problémy. Čelili agresivitě ze strany tradičních taxikářů a pokutám od policie za provozování taxislužby bez taxametru a řádného označení vozidla. Společnost Taxify se zpočátku bránila tvrzením, že neprovozuje taxislužbu, ale pouze zprostředkovává sdílenou jízdu. Nicméně, tlak ze strany taxikářů a policie vedl k dočasnému stažení aplikace z většiny měst kromě Prahy.
Nová legislativa a návrat Boltu
Nová legislativa, která zrušila povinnost zkoušek z místopisu a umožnila provozování taxislužby bez taxametru na základě smluvní přepravy, otevřela cestu pro návrat společnosti, nyní pod názvem Bolt.
Skutečné náklady a povinnosti řidičů
Mnoho řidičů si neuvědomuje skutečné náklady a povinnosti spojené s provozováním taxislužby prostřednictvím Boltu. Mezi ně patří:
* Koncesovaná živnost
* Řidičský průkaz a případně zaměstnanec s řidičským průkazem
* Registrace vozidla jako taxislužby
* Pravidelné zdravotní prohlídky a technické kontroly vozidla
* Registrace k DPH nebo jako identifikovaná osoba
* Vysoké provize pro Bolt (až 25 %) a DPH z provize
Tyto náklady výrazně snižují reálný výdělek řidičů. K tomu je potřeba připočíst náklady na palivo, údržbu vozidla, pojištění a další provozní náklady.
Nespravedlivý systém hodnocení a sankcí
Aplikace Bolt má systém hodnocení a sankcí, který je často nespravedlivý vůči řidičům. Řidiči mohou být potrestáni za zrušení jízdy ze strany zákazníka, zpoždění způsobené dopravními komplikacemi nebo technickými problémy s aplikací.
Systém hodnocení také umožňuje zákazníkům neoprávněně snižovat hodnocení řidičů, což může vést k omezení přístupu k objednávkám nebo dokonce k zablokování účtu.
Závěr: Partnerství nebo vykořisťování?
Bolt se prezentuje jako partner řidičů, ale jeho chování často připomíná spíše zaměstnavatele, který se stará především o své zisky. Vysoké provize, nespravedlivý systém hodnocení a sankcí a nedostatečná podpora řidičů vedou k tomu, že mnozí řidiči se ocitají v začarovaném kruhu nízkých výdělků a vysokých nákladů.
Je otázkou, zda se jedná o skutečné partnerství, nebo o formu obcházení zákonů a vykořisťování řidičů. Zisky společnosti Bolt jsou značné, zatímco řidiči často pracují dlouhé hodiny za minimální mzdu.
Se
GPT
Jak (ne)funguje Bolt Driver: Skrytá realita za volantem
S aplikací Bolt Driver jsem se poprvé setkal v roce 2018, tehdy ještě pod názvem Taxify. Přes sociální sítě hledali nové řidiče a podmínky vypadaly poměrně jednoduše: stačila registrace v jejich systému, živnostenský list, řidičský průkaz, osobní vůz a průkaz řidiče taxislužby, tzv. "žlutá karta".
Pro mnoho lidí to znělo jako výhodná příležitost. Služba se rychle stala populární – jízdné bylo podstatně levnější než u tradičních taxislužeb. Standardní jízdné začínalo už na 70 Kč a díky slevovým akcím bylo možné svézt se i za 35 Kč nebo dokonce zcela zdarma. Řidiči tehdy odváděli Taxify 15% provizi, přičemž slevy financovala samotná platforma.
Tvrdý náraz do reality
Nadšení řidičů však brzy vystřídalo tvrdé vystřízlivění. Nejenže čelili agresi tradičních taxikářů, ale také pokutám od policie. Provozovat taxislužbu bez taxametru, oficiálního označení vozu a zkoušek z místopisu bylo tehdy v rozporu se zákonem. Ti, kteří měli "štěstí", dostali pokutu třeba 7 000 Kč. Jiní však museli zaplatit i 200 000 Kč, přičemž jejich vozidla byla policií rovnou zabavena jako záloha na pokuty.
Taxify se hájilo tím, že nejde o taxislužbu, ale o „sdílenou jízdu“. Tvrdili, že aplikace sama měří délku jízdy a vypočítává cenu, a proto taxametr není nutný. Argumentovali také tím, že navigace řidičům nahrazuje zkoušky z místopisu.
Jenže tlak taxikářských lobby a policejní razie vedly k tomu, že Taxify bylo nuceno zastavit provoz ve všech městech kromě Prahy. Pak ale do hry vstoupily nadnárodní společnosti jako Uber, jejichž lobování vedlo ke změně zákona. Novela umožnila taxislužbu bez taxametru, přičemž ho nahradila elektronická smlouva uzavřená mezi dopravcem a cestujícím. Tím se z tzv. alternativní taxislužby stala oficiální "smluvní přeprava".
To byl impulz pro návrat Taxify na trh – tentokrát pod novým jménem Bolt.
Jaké jsou skutečné náklady řidičů?
Veřejnost se často mylně domnívá, že k práci pro Bolt stačí jen řidičský průkaz, auto a aplikace v telefonu. Ve skutečnosti jsou ale podmínky daleko náročnější:
Koncesovaná živnost (1 000 Kč)
Průkaz řidiče taxislužby (16 000 Kč)
Vozidlo registrované jako taxislužba (500 Kč) – bez této registrace hrozí pokuta až 500 000 Kč
Pravidelné zdravotní prohlídky (800 Kč každé 2 roky, nad 50 let každý rok)
Každoroční STK a emise, i u nových vozů (2 500 Kč)
Povinná registrace k DPH, i když řidič není plátcem – musí odvádět 21 % z provize zaplacené Boltu
Provize Boltu až 25 %
Jak to vypadá v praxi? Při měsíční tržbě 50 000 Kč odečteme:
Provizi Boltu (12 500 Kč)
DPH (2 625 Kč)
Náklady na amortizaci a palivo (cca 24 333 Kč při 3 333 km měsíčně)
Zbývá pouhých 10 542 Kč. A z toho je třeba ještě zaplatit zdravotní a sociální pojištění, telefon, internet a další výdaje. V čistém tak může zůstat sotva pár tisíc korun.
Řidiči si často neuvědomují, jak rychle se jejich auto opotřebovává. Po několika měsících nebo letech přijdou drahé opravy – výměna rozvodů, spojky, filtru pevných částic – a zisky se smrsknou na minimum. Mnozí pak spadnou do pasti: aby pokryli náklady, musí jezdit ještě víc, což vede k ještě vyššímu opotřebení vozu a větším výdajům.
Jediný, kdo na tom vydělává, je Bolt a státní pokladna.
Řidič není pánem svého času
Bolt láká nové řidiče na flexibilitu. Můžeš si zapnout a vypnout příjem objednávek, kdy chceš. Jenže realita je jiná:
Počet objednávek není nekonečný – v některých obdobích, třeba v lednu a únoru, jsou propady tak velké, že si řidiči sotva vydělají na pokrytí nákladů.
Aplikace "trestá" řidiče snížením skóre za věci, které nemohou ovlivnit:
Zrušení jízdy cestujícím, pokud Bolt špatně odhadne dobu příjezdu
Zpoždění kvůli objížďkám nebo husté dopravě
Chyby samotné aplikace – pokud řidič kvůli výpadku internetu nestihne přijmout objednávku, dostane penalizaci
Cestující mohou dát řidiči špatné hodnocení bez jakéhokoliv důvodu – a Bolt s tím nic neudělá
Naopak cestující, kteří se chovají nevhodně, systém prakticky netrestá. Pokud dostanou špatné hodnocení, jednoduše si vytvoří nový účet.
Řidiči, kteří si dovolí být nespokojení, dostávají od Boltu jasný vzkaz: "Jestli se ti to nelíbí, odejdi – na tvoje místo čeká deset cizinců."
Závěr: Bolt vydělává, řidiči přežívají
Myšlenka Boltu je dobrá, ale způsob, jakým funguje, připomíná spíš obcházení pracovního práva než férové podnikání. Nejde o "partnerství" mezi řidičem a platformou, ale o tvrdé vykořisťování, kde má Bolt zisky, zatímco řidiči musí dřít za minimální výdělek.
Proto není náhoda, že když si dnes objednáte jízdu Boltem, ve většině případů vás poveze cizinec bez znalosti češtiny – často z tzv. třetích zemí, kde jsou pracovní podmínky ještě horší. Místní řidiči, kteří chtějí jezdit férově, brzy zjistí, že se jim to prostě nevyplatí.
Čistý příjem řidičů se přibližně rovná tomu, co Bolt získá z jejich práce – s tím rozdílem, že zatímco řidič stráví stovky hodin za volantem, Boltu stačí nechat běžet servery a inkasovat peníze. A zatímco řidiči platí daně a poplatky v Česku, Bolt odvádí zisky do zahraničí.
Pokud někdo uvažuje o tom, že začne jezdit s Boltem, měl by se zamyslet dvakrát. Možná totiž brzy zjistí, že místo slušného výdělku dostane jen nekonečný kolotoč nákladů, stresu a práce za minimální mzdu.